En liten tanke

Jag satt och tittade runt lite på olika program på SVT play och så började jag titta på en dokumentär om den första kvinnliga presidenten i Afrika (Liberia). En del kanske tycker sånt är skittråkigt, men när man väl börjar titta kan jag faktiskt tycka att det är riktigt intressant. Det jag tänkte skriva om var hur deras lag&rätt-system fungerade där. Landet har varit i krig i 14 år så särskilt mycket ordning var det inte. Jag kan ju säga som så att det första polisingripandet efter att den nya presidenten inträtt var att få bort folk som sålde saker på nån plats där det var förbjudet, och sen skulle dom 'jaga bort' knarklangare från en kyrkogård i huvudstaden. Polisen har inga vapen, handfängsel, fordon eller ens papper att skriva på. Där sprang dom runt poliserna, och såg ut som att dom lekte kull ungefär.

Jahapp, och vart vill jag komma med det här då? Jag vill bara poängtera hur olikt det här är vår egen värld här i Sverige. Här är det självklart för oss att ha ett organiserat och välordnat samhälle. Visst, det är bråk på Timmy's om helgerna (haha) men det går ju inte att jämföra med många länder i världen. Många skulle väl hävda att det finns många brister i vårt Sverige i dag men det är fortfarande ingenting mot hur det ser ut i vissa länder. Våra politiker lovar i och för sig en hel del, och håller kanske bara hälften av vad de sagt, men oavsett vilket parti vi skulle ha så skulle vi ändå ha någorlunda ordning i landet. Vi behöver inte leva med rädslan varje dag att en liten grupp makttörstande människor ska ta över landet och döda, stjäla, och förstöra för oss vanliga människor för att få enväldig makt.
Men något vi här i Sverige kan lära oss utav den här typen av politik är att vi ska vara rädda om vår demokrati. Det krävs egentligen inte speciellt mycket för att demokratin ska ses som hotad. Det räcker med att folk slutar rösta och intressera sig för politik. Nu kanske ni tycker jag är en knäppskalle som säger att vi kommer få en ny Saddam Hussein bara för att folk inte är intresserade av politik,..visst det kanske inte går riktigt så snabbt, men jag vill bara säga att jag tycker det är viktigt att man tar sitt ansvar och gör det lilla man kan. Vi har det väldigt bra i Sverige. Visst vi är mellanmjölk, svensson och så har vi ju jantelagen, men vi slipper se barn tiggandes på gatan eller unga flickor gå på gatan och sälja sig. När man går på gatan i Stockholm t ex så kan man se tiggare, men tänk då vad få det är i förhållande till 9 miljoner. Vi ska vara glada att dom inte är fler. Vi har demokrati och den ska vi vara rädd om tycker jag :)

Det är var en liten inblick i min hjärna, såna här saker ploppar upp i skallen ibland. Någon kanske tycker jag är en dum blondin som skriver om saker jag inte förstår mig på (är inte speciellt politiskt kunnig eller intresserad) men då får den tycka det, för jag skriver ner mina tankar och detta var mina tankar efter att ha sett den där dokumentären.
Nu vill jag höra mina (få) läsares åsikter och tankar kring detta :D

(..va långt det blev)

Kommentarer
Postat av: Elin

Gud, Hur kan du ha blivit så smart?

2008-08-18 @ 15:17:01
URL: http://bompaa.blogg.se/
Postat av: Anna

Du är allt annat än en dum blondin! =) Kul att läsa, du skriver jättebra. Ja,a då var det än en gång bevisat att "Du gamla du fria" landet Sverige är bäst =) patriot..nee =)

2008-08-18 @ 22:21:38
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0