udda namn

Upptäckte nyss en sjukt häftig grej. Ni kanske har sett att det finns en grupp på facebook som heter "Vi med udda efternamn" ? (det var ett jädra tjat om facebookgrupper i bloggen nu det senaste!) Där tipsades det om statistiska centralbyråns namnsökningsfunktion, där man kan söka på ett namn och se hur många som heter det. Jag var ju såklart tvungen att prova. Började med mitt eget, och fick den inte så förvånade siffran 74432. Hade inte väntat mig något annat direkt, svensson som jag är. Sen fick jag en snilleblixt och insåg att jag har ju två vänner med efternamn som jag vet att de nämnt att de är ovanliga någon gång, nämligen Farelius och Ströander. Nu sitter ju jag på sådan saftig information att dessa namn är påhittade (vilket jag tycker är lite "fusk") men det är ju kul att kolla ändå. Så jag sökte. Och det visar sig att mina vänner är väldigt unika! Endast 9 personer i Sverige heter Farelius, varav 4 st är Sofias familj. Och Ströander är det bara 7 personer som heter! (varav 4 st i Annas familj). Jag är alltså vän med två superudda personer. This feels greeeeat.

Kommentarer
Postat av: Josefine såklart!

är inte Thorin ett udda namn på en av dina kompisar.....?

2010-02-14 @ 19:37:46
URL: http://josefinethorin.blogg.se/
Postat av: Anna

Josefine du är udda ändå så det räknas inte :p

2010-02-19 @ 19:40:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0